درآمد بدون حضور در محل کار!

نحوه سیستم سازی “

سلام دوست من؛ امیدوارم حالت عالی باشه و پر از انرژی باشی.

توی کلیپ قبلی، گفتیم که چی شد که بعضی از کسب و کارها، راحت تونستن کسب و کار خودشون رو تعطیل کنن و چی شد که خیلی از کسب و کارها نتونستن کسب و کار خودشون رو به راحتی تعطیل کنن و علیرغم میل باطنیشون و با اجبار مجبور شدن که کسب و کار خودشون رو تعطیل کنن!

گفتیم که مدیران کسب و کارها باید سیستم سازی کنن و کسب و کار خودشون رو با سیستم سازی جلو ببرن، جوری که هر زمانی هم که توی کسب و کارشون نیستن، کارمندانشون و اون فعالیتشون و شغلشون براشون پولسازی و درآمدزایی کنه.

اما امروز میخوایم در مورد این صحبت کنیم که اصلا چجوری ما یک سیستم رو توی کسب و کار خودمون پیاده کنیم؟

برای اینکه شما توی کسب و کار خودتون، یک سیستمی رو ایجاد کنید، یک سیستمی رو خلق کنید، باید ببینید که چه کارهایی هست که شما به عنوان یک مدیر کسب و کار، هر روز دارید اون کارها رو انجام میدید؟

ببینید توی خیلی از کسب و کارها، یک سری اصول روتین، یک سری کارهای روتین وجود داره که هر روز انجام میشه: مثله زنگ زدن ها، مثله پیگیری ها، مثله مراجعه به بعضی از ادارات، مثله مذاکره ها و چیزهای دیگه که توی هر شغل و کسب و کاری متفاوته.

یک سری از کارها هست که شما توی کسب و کار خودت هر روز داری انجام میدی و این کارهایی که شما داری انجام میدی رو یک نفر دیگه بعنوان کارمند هم میتونه انجام بده.

خب شاید اولین چیزی که به ذهنتون میرسه اینه که کارمندمون مثله خودمون نمیتونه کار کنه و اگه خودمون کار رو انجام بدیم خیلی کیفیتش بیشتره.

خب این طرز فکر، تاحدودی درسته، ولی ببینید شما باید برای کارمندتون وقت بگذارید، شما باید کارمندتون رو آموزش بدید و روشنش کنید که اصلا باید چیکار کنه.

باید یک طرحی رو توی کسب و کار خودتون پیاده کنید!

روی یک برگه بنویسید که کارهایی که شما انجام میدید به عنوان مدیر کسب و کار و هر روز انجام میشه، چه کارهایی هستن؟ چه کارهایی رو میتونید تفویض کنید به یک کارمند؟

خیلی جالبه که من بعضی وقتها، توی خیلی از کسب و کارها اتفاقا این رو میبینم که طرف کوچکترین کار هم که میخواد انجام بده، خودش به عنوان مدیر کسب و کار انجام میده و اصلا قبول نداره فرد دیگه ای انجام بده؛ حتی بگم از یک تلفن زنگ زدن ساده گرفته، از یک جارو زدن ساده گرفته؛ همه ی کارها رو وصل کرده به خودش!

خب ببینید این کسب و کار، بدون حضور این فرد، اصلا ورشکسته میشه، اصلا امکان ادامه فعالیتش وجود نداره!

شما باید تمام کارهایی رو که بصورت روتین انجام میدید رو روی کاغذ بنویسید، بنویسید که چحوری باید انجام بشه؟ با چه کیفیتی؟ به چه نحوی؟ با چه ابزاری؟ به چه شکلی؟ و دقیق و کامل اون کاغذ رو بدید به کارمندتون؛ اونقدر دقیق و واضح و شفاف باید باشه که اون کاغذ رو به هر کسی که دادید و اون کاغذ رو خوند، متوجه بشه که چه کاری باید انجام بده؟

حالا ممکنه شما این طرح رو روی کاغذ نوشتی، به کارمندتم دادی و کارمندت خوب اجرا نکنه!

دوتا حالت پیش میاد!

یا مشکل اینه که شما طرحی که نوشتی، طرح جامع و کاملی نبوده یا اینکه کارمندت درست متوجه نشده! خیلی مهمه؛ ممکنه کارمندت درست متوجه نشده که چیکار باید بکنه یا برداشت اشتباهی داشته!

شما باید دقیق و واضح و کلمه به کلمه برای کارمندت بگی که باید چیکار کنه و هیچ نقطه ی تاریکی توی ذهن اون نباشه.

من یک مثالی میزنم برای اینکه متوجه بشید:

توی یکی از بزرگترین شرکت های دنیا، برای کارمندان بخش پشتیبانی فروششون، تعریف شده که اگه یک مشتری ناراضی زنگ زد و قصد داشت که اعتراض بکنه باید چیکار کنید؟!!

قشنگ به اونها آموزش داده شده که وقتی یک مشتری زنگ میزنه و داره اعتراض میکنه، شما ساکت باش، فقط گوش کن، بشنو، بذار اون مشتری هرچقدر که میخواد اعتراض کنه، هرچقدر که میخواد غر بزنه تا خسته بشه و وقتی که خسته شد بهش بگو من از این اتفاقی که برات افتاده واقعا متأسفم و خودم تصمیم گرفتم که شخصا این کار رو پیگیری کنم؛ مسئله شما رو شخصا پیگیری کنم و حتما پیگیرش میشم و تا چندروز آینده هم بهت زنگ میزنم، خبرش رو میدم، با مدیریت صحبت میکنم، ببینم که چی شده که این اتفاق برای شما پیش اومده؟!!!

ببینید این یک مثال ساده هست؛ باید کارمندتون رو کاملا توجیه ش کنید که چه عکس العملی در برابر اتفاقات داشته باشه؟

اما، شاید شما جزو دسته ای از مدیران کسب و کار باشید که بگید ما کسب و کارمون رو تازه شروع کردیم، یا کسب و کارمون هنوز اونقدر جون نگرفته که ما بتونیم وظایف خودمون رو تفویض کنیم به یک کارمند یا اصلا کارمند نداریم و قدرت تفویض اختیار و سیستم سازی توی کسب و کارمون رو فعلا نداریم.

ببینید دوست من، من باز هم یک مرتبه دیگه میگم؛ شما اصول حرفه ای کسب و کار رو باید رعایت کنید.

اگه شما کسب و کارت رو راه انداختی و بعد از چندماه یا چندسال هنوز اونقدر رشد نکرده که شما بتونید یک کارمند اضافه کنید، یعنی یک جای کار لنگ میزنه!

اگه هنوز کسب و کارت جوریه که فقط خودت درگیر کاری، یعنی یه جای کار لنگ میزنه و من توی کلیپ بعدی، خواهم گفت که چجوری کسب و کار خودت رو رشد بدی؟

چجوری کسب و کار خودت رو بکشی بالا تا بتونی نیرو اضافه کنی، کارمند اضافه کنی، کارمند خوب اضافه کنی و کارهات رو تفویض کنی به اون کارمند، تا بتونه اون کارمند، کارها رو انجام بده.

کلیپ بعدی رو حتما توصیه میکنم ببینید و امیدوارم که از دیدن این کلیپ هم لذت برده باشید و توی کسب و کارتون از اون استفاده کنید.

امیر شهابی کیا در آپارات

شما هم نظر بدین

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون بابت نظر دهی.تا دقایقی دیگه منتشر میشه