کسب و کار خانگی ، خانوادگی، روستایی و اینترنتی را چه اندازه می شناسید؟

مقدمه

کسب و کارها بر اساس پارامترهای مختلفی از قبیل محل فعالیت، بستر شکل گیری و امکانات موجود تقسیم بندی می شوند. این مقاله به بررسی برخی از مهم ترین گروه های ارائه شده در رابطه با انواع کسب و کارها اختصاص دارد. موارد مورد بحث در ادامه مطلب شاکل کسب و کار خانگی ، خانوادگی، روستایی و اینترنتی می باشد.

***

کسب و کار خانگی

راه اندازی یک کسب و کار خانگی در مقایسه با سایر روش ها سهولت کمتری داشته و با هزینه های کمتری پایان می پذیرد. سابقه فعالیت های خانگی در ایران برای کسب درآمد، سابقه طولانی دارد. امروزه نیز به دلیل شرایط حال حاضر اقتصادی، رشد این گونه فعالیت ها سرعت گرفته است. البته شکل آنها ثابت نبوده و دستخوش تغییرات زیادی شده است. بخش عمده ای از این تغییرات تحت تاثیر توسعه فناوری و ارتباطات ایجاد شده است. به عنوان مثال بسیاری از این کارها تنها با یک خط تلفن، اینترنت و گوشی همراه در منزل انجام می شود.

مزایای کسب و کار خانگی

مهم ترین مزیت کسب و کارهای خانگی، حفظ کیفیت و مدیریت زندگی شخصی در کنار اشتغال است. در اینگونه فعالیت ها، زندگی شخصی با زندگی کاری آمیخته شده و فرد به صورت ماهرانه هر دو را حل و فصل می کند. در بسیاری از موارد افرادی که فرصت کافی برای گذراندن وقت در بیرون از منزل را ندارند، به راه اندازی چنین فعالیت هایی روی می آورند.

سایر مزایای کسب و کارهای خانگی عبارتند از:

  • در صورت نیاز می تواند آن را پاره وقت انجام دهد.
  • به جزء در شرایط خاص، مجوز نیاز ندارند.
  • هزینه های لازم برای شروع کار کم است.
  • ساعات کاری شناور و بر میل فرد است.
  • کار متناسب با توانمندی شخص است.
  • ریسک کمتری به همراه دارد.  
  • آزادی عمل فرد بیشتر است.

نکته!!!

دستیابی به موفقیت در کسب و کار خانگی زمانی محقق می شود که با رضایت تمامی اعضای خانواده همراه شود. همدلی و همراهی اعضا، یک شتاب دهنده برای موفقیت محسوب می شود. علاوه بر این نمی توان نقش داشتن ایده مناسب و مشورت و تحقیق درباره آن را نادیده گرفت. در بسیاری از موارد گسترش یک کسب و کار خانگی به یک شکل گیری شرکت خانوادگی یا فامیلی ختم می شود. این گونه فعالیت ها در کشورهای صنعتی پدیده ای رایج است و نقش مهمی در رابطه با کارآفرینی و اشتغال زایی ایفا می کند.

***

کسب و کارهای خانوادگی

صرف نظر از محل و نوع فعالیت، کسب و کاری که با همکاری اعضای خانواده یا آشنایان انجام شود، با این عنوان خوانده می شود. کسب و کارهای خانوادگی و فامیلی پدیده ای رایج در سراسر جهان خصوصاً کشورهای صنعتی است. در واقع بسیاری از کارآفرینی و اشتغال زایی های صورت گرفته با این روش انجام می شود. برای درک بهتر این موضوع می توان نگاهی به آمار شرکت های خانوادگی در اروپا و آمریکا کرد.

آمارها!!!

بیش از نود درصد شرکت های آمریکایی و بیش از شصت درصد شرکت های اروپایی به این شیوه تاسیس و اداره می شوند. البته سهم کشورهای اروپایی در این بین مشابه نیست. به عنوان مثال ایتالیا با ۹۳ درصد، بیشترین و فرانسه و آلمان با ۶۰ درصد کمترین سهم را به خود اختصاص داده اند. در بین شرکت های خانوادگی می توان به برخی نمونه هایی شاخص از جمله بی ام دبیلیو آلمان، هنکل آلمان، پژو فرانسه و آیکیا سوئد اشاره کرد. همین موضوع نقش این شرکت ها را در اقتصاد کشورها بیشتر مشخص می کند. به همین دلیل در بسیاری از کشورها قوانین تسهیل کننده و تسهیلاتی برای تاسیس این گونه مشاغل درنظر گرفته شده و موانع از مسیر آنها حذف شده است.

***

کسب و کار اینترنتی

اگرچه این نوع کسب و کار در مقایسه با سایر روش ها قدمت کمتری داشته، اما به سرعت رشد کرده و سود بالایی را نصیب فعالان نموده است. گسترش استفاده از اینترنت در ایران و جهان، بستر گسترش این گونه کسب و کارها است. اهمیت این گونه فعالیت ها زمانی مشخص تر می شود که نگاهی مختصر به آمار خیره کننده کاربران اینترنتی در ایران و جهان داشته باشیم. از بین هشتاد و دو میلیون نفر جمعیت ایران، حدوداً هفتاد و سه میلیون نفر از اینترنت استفاده می کنند. این آمار برای کل جهان بیش از چهار میلیارد نفر است.

مزیت کسب و کار اینترنتی

این به معنای بازار عرضه و فروش میلیاردی محصولات در فضای اینترنتی است. در کسب و کار اینترنتی فرد قادر است محصول خود را در هر زمینه ای با مخطبان خود در سراسر جهان به اشترک گذاشته و سودآوری داشته باشد. یکی از بهترین نمونه های کار در زمینه تجارت الکترونیک در ایران، سایت دیجی کالا است که بازدید روزانه آن حداقل دو میلیون بار است. این سایت به عنوان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی و آنلاین در کشور شناخته می شود.

فعالیت های موجود در این زمینه تنوع بالایی داشته که برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

  • تهیه سایت اینترنتی برای خرید و فروش کالا
  • تهیه و فروش فایل های صوتی و تصویری
  • تهیه سایت ها و شبکه های اجتماعی
  • تهیه و فروش نرم افزارهای مختلف
  • تهیه سایت های خبررسانی
  • تهیه سایت های آموزشی
  • خدمات پس از فروش
  • جذب سرمایه
  • تبلیغات و …

***

کسب و کار روستایی

کسب و کارهای روستایی در زمینه جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر نقش مهمی داشته و حتی می توانند این روند را معکوس کنند. کارآفرینی در روستا علاوه بر حفظ نیروی کار جوان و کاهش درصد بیکاری، زندگی فردی و اجتماعی ساکنان را بهبود می بخشد. امروزه و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی، نگاه به روستا ها کاملاً تغییر کرده است.

قیمت محصولات کشاورزی، دامی و صنایع دستی به گونه ای است که افراد بومی را برای ایجاد بنگاه های کوچک اقتصادی ترغیب می کند. علاوه بر این فراهم کردن امکانات و محل کسب و کار در مقایسه با شهر، با هزینه کمتری انجام می شود.

علاقمندان به این فعالیت ها می توانند کار خود را در هر یک از زمینه های زیر دنبال کنند:

  • ساخت واحدهای دامداری و مراکز تولید فرآورده های دامی
  • ساخت واحدهای کشاورزی از قبیل مزارع و گلخانه ها
  • ساخت واحدهای بسته بندی محصولات کشاورزی
  • آماده سازی جنگل های مصنوعی برای تولید چوب
  • آماده سازی مراکز اقامتی و گردشگری
  • برگزاری تورهای بوم گردی و توریستی
  • راه اندازی معادن کوچک

شما هم نظر بدین

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون بابت نظر دهی.تا دقایقی دیگه منتشر میشه