کارآفرینی چیست و لازمه های تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق چیست؟

کارآفرینی یکی از لغات نام آشنا و پرکاربرد در سال های اخیر است. بسیاری از افراد زنده کردن فرهنگ کارآفرینی را در جامعه به عنوان تنها راه حل رفع مشکل بیکاری در جامعه می شناسند؛ به همین دلیل  برنامه ها و طرح های مختلف تلوزیونی از جمله میدون، حرف حساب، پایش و … در این رابطه اطلاع رسانی و آگاه بخشی می کنند. اما کارآفرینی چیست و جوانان برای تبدیل شدن به یک کارآفرین باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟

برای پاسخ به این سوال، ما را تا پایان همراهی کنید.

اهمیت کارآفرینی

برای کسب اطلاع از اهمیت کارآفرینی در جامعه لازم است نگاهی به وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده ها در سال ۹۸ داشته باشیم. از جمله رویدادهای مهم این سال، کاهش ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید خانوار و همچنین افت سطح شاخص های کلان اقتصادی است که نرخ بیکاری یکی از این شاخصه ها به شمار می رود. بیکاری به دلیل برجای گذاشتن اثرات سوء بر جامعه یکی از مشکلات اساسی جوامع به شمار می رود.

از تبعات افزایش نرخ این شاخصه می توان به بالا رفتن آمار جرم، جنایت، اعتیاد، افسردگی، استرس و اضطراب، مشکلات خانوادگی، تاخیر در ازدواج و فرزند آوری و … اشاره کرد.

همین موضوع اهمیت پررنگ شدن فرهنگ کارآفرینی را بیش از پیش مشخص می کند. البته این اتفاق در حال افتادن است و امروزه بسیاری از جوانان به اهمیت کارآفرینی برای نجات از مشکلات اقتصادی پی برده اند.

پیشینه کارآفرینی

سابقه کارآفرینی در کشورهای پیشرفته به سال های ۱۹۷۰ و در کشورهای در حال توسعه به سال های ۱۹۸۰بازمی گردد.

اما توجه جدی به این امر در کشور ما سابقه ای نه چندان طولانی داشته و در دهه ۱۳۸۰ و همزمان با تدوین برنامه سوم توسعه صورت گرفته است. کارآفرینی با اشتغال زایی تفاوت های جدی دارد و نباید با هم اشتباه گرفته شوند. اشتغال زایی تنها یک پیامد کارآفرینی است و نباید از سایر پیامدها از قبیل تشویق شدن به نوآوری و خلاقیت، خودباوری و اعتماد به نفس، پیشرفت تجهیزات، تولید ثروت و افزایش سطح رفاه جامعه غافل شد.  

کارآفرینی چیست ؟

سوال کارآفرینی چیست از چند وجه قابل بررسی است؛ به همین دلیل در علوم مختلف از جمله روان شناسی، اقتصاد و … تعاریف مختلفی از این پارامتر ارائه شده است. کارآفرینی (Entrepreneurship) عبارتست از مدیریت منابع و ایجاد فرصت جدید شغلی برای یک یا چند نفر که بر اساس نوع ایده و هدف، می تواند ابعاد کوچک و یا بزرگی داشته باشد. کارآفرینی لزوماً به معنای تولید یک محصول جدید نیست؛ بلکه در بسیاری از موارد از تولیدات موجود در سطح بازار الهام گرفته شده و کسب و کار شکل می گیرد. به این ترتیب محصولی مشابه و یا باکیفیت تر از قبل تولید و روانه بازار می شود. بنابراین این تفکر که تنها کارآفرینانی که خدمات جدید و نوآورانه تولید می کنند موفق می شوند، کاملاً اشتباه است.

لازمه های تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق

آنچه کارآفرین موفق را با یک کارآفرین شکست خورده متمایز می کند، تلاش برای سرعت بخشیدن به توسعه فعالیت های اقتصادی است. توجه به بازار، سلیقه مشتری، تغییر متناسب با نیاز مشتری، افزایش کیفیت از جمله اقدامات لازم در این زمینه است. علاوه بر این داشتن ویژگی های زیر برای هر کارآفرینی الزامی است:

  • مسئولیت پذیر
  • پرانرژی
  • منعطف و تغییرپذیر
  • ایمان به خودباوری
  • پشتکار و پرتلاش
  • امید به پیروزی و آینده روشن
  • تعهد کاری و اخلاقی
  • ریسک پذیری
  • مهارت
  • اعتماد به نفس

شما هم نظر بدین

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون بابت نظر دهی.تا دقایقی دیگه منتشر میشه