دروغی به نام مشتری نیست

” دروغی به نام مشتری نیست – مشتری فقط قیمت میگیره “

سلام دوست من؛ امیدوارم حالت عالی باشه و پر از انرژی باشی.

خیلی از صاحبان مشاغل و کسب و کار، میگن ما روزانه مراجعه کنندگان زیادی داریم که به ما مراجعه میکنن یا به ما زنگ میزنن و فقط قیمت میگیرن!

مثلا قیمت فلان کالا رو میگیرن و بعد یک عذرخواهی میکنن و دیگه پیداشونم نمیشه و اصلا

نمیان از ما اون کالا رو خریداری کنن و بعد به خودشون میگن که چون مردم پول ندارن و

نمیتونن که اون جنس رو بخرن، دیگه به ما مراجعه نمیکنن و وقتی که  قیمت رو میبینن فکر

میکنن قیمت بالاست و دیگه نمیان!

باید بهتون بگم که این طرز فکر، طرز فکر درستی نیست؛ دوست من شما داری اشتباه فکر میکنی!

یک مثال عینی و واقعی، چیزی که برای خودم پیش اومد رو براتون بگم:

توی کسب و کار قبلی خودم که خدمات اینترنتی بود در واقع، ما زمانی بود که شرکت های

خودروسازی ثبت نام خودرو انجام میدادن، یا پیش فروش خودرو انجام میدادن یا فروش

فوری خودرو انجام میدادن و باورتون نمیشه که ما چقدر مشتری داشتیم که براشون ثبت نام

خودرو انجام بدیم و چه پیشنهاداتی به ما میدادن! مثلا به ما میگفتن که ۵۰۰هزارتومن به تو

میدیم برامون یک ۲۰۶ ثبت نام کن! یا مثلا میگفتن که ما ۲ میلیون تومن بهت میدیم برامون

یک مزدا۳ ثبت نام کن. ببینید پس مردم پول دارن، من واقعا شوکه میشدم زمانی که میدیدم

اینقدر مردم مشتاقند که خرید کنن و صف میکشیدن برای اینکه خرید کنن و ثبت نام کنن!

اصلا یک چیز عجیب و باورنکردنی بود!

پس ببینید مشتری هست!

ببینید اگه یک نیازی رو قبلا افراد در گذشته داشتن، الان هم دارن و هیچ نیازی رو نمیشه

حذفش کرد؛ شاید یک نیازی رو مردم قبلا بیشتر و گرون تر تهیه میکردن و الان ارزون تر و

کمتر تهیه میکنن، ولی حذفش نکردن، پس هنوز مشتری وجود داره؛ اما دلیل چیه که مشتری

به شما مراجعه میکنه و قیمت میگیره و میره از شما خرید نمیکنه و دیگه هم پیداش نمیشه؟

فکر میکنید دلیل چیه؟

تحقیقاتی که من کردم و به رفتار مشتری ها نگاه کردم، مشتری وقتی که به شما مراجعه میکنه

و از شما قیمت میگیره، سریع میره به نزدیک ترین هم صنفی شما مراجعه میکنه و از اونم یک

قیمت میگیره و بعدش سراغ یک نفر دیگه میره و از اونم یک قیمتی میگیره.

اگه یک مشتری اومد از شما یک قیمتی گرفت و رفتش و بعد دوباره برگشت اومد سراغ شما،

این یعنی اینکه قیمت شما توی اون زمینه، یک قیمت خوبی بوده، مشتری رفته، دورش رو زده

حالا اومده دیده که شما قیمتت خوبه و اومده سراغ شما؛ ولی اگه مشتری رفت و دیگه

پیداش نشد اشتباه نکنید که بگید مشتری پول نداره، مشتری رفته سراغ یک نفر دیگه! رفته

سراغ همکارت!

حالا باید چیکار کنی شما؟

باید خیلی زیرکانه اقدام کنی، باید ببینی نزدیک ترین کسی که شغل شما رو داره انجام میده، کار شما رو انجام میده چه فردیه؟

احتمال زیاد مشتری ها به اون مراجعه میکنن! اگه چند نفر هستن مشتری های شما به اونها مراجعه میکنن.

اما راه حل چیه؟

باید شما یک روز وقت بگذارید، مثله مشتری ها (کاری که مشتری ها میکنن)، برید ببینید دور و اطرافتون (دور و بر کسب و کارتون، دور و بر شرکتتون، دور و بر مغازه تون، اطراف دفترتون) چه کسی هست که داره فعالیت شما رو انجام میده؟ و با چه قیمتی داره فعالیت شما رو انجام میده و با چه قیمتی کالایی که  شما دارید رو داره میفروشه؟ یا ببینید توی سایتها با چه قیمتی داره اون کالا یا خدمت عرضه میشه؟

صد در صد مشتری شما یا داره میره سراغ یک نفر دیگه، یا داره کالاش رو از توی یک سایت تهیه میکنه.

پس ببینید مشتری ها الان دیگه قیمت دارن، دیگه نمیشه قیمت بالا بهشون گفت؛ حتی اگه

شده شما یک مبلغ جزئی مثلا در حد (بستگی به کسب و کار داره)، ۱۰۰۰تومان، ۲۰۰۰ تومان،

یک تخفیف جزئی هم بدید، حتی پایین تر از قیمت هم کار کنید ارزش داره.

اگه شما میخواید توی کسب و کار بمونید، باید این کارها رو انجام بدید؛ اگه میخوای کسب و

کارت رشد کنه باید این کارها رو انجام بدی؛ اگر چشم انداز بلند مدتی داری برای کسب و کارت

و میخوای توی بازار بمونی و مثل خیلیایی که حذف شدن حذف نشی، باید این کارها رو انجام

بدی؛ اینها اصول حرفه ای کسب و کار هستن.

پس کاری که ازت میخوام اینه که دوست من بری و ببینی که چه کسیه که داره کار تورو انجام

میده و با چه قیمتی انجام میده و مشتریان خودت رو حفظ کنی.

امیدوارم که از این کلیپ لذت برده باشی و نکات آموزنده ش رو توی کسب و کار خودت استفاده کنی.

توی کلیپ بعد هم بهتون میگم که بهترین تصمیم و بهترین کار، در زمانی که کسب و کارها به

دلیل شیوع بیماری کرونا راکد شدن، بهترین کاری که میتونید برای کسب و کارتون بکنید چیه؟

برای دیدنش اینجا کلیک کن

در آپارات ما را ببینید

شما هم نظر بدین

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون بابت نظر دهی.تا دقایقی دیگه منتشر میشه