تعریف کارآفرینی و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید!

کارآفرینی یکی از واژه های پرکاربرد و جذاب در دنیای امروز است. با توجه به شرایط حال حاضر اقتصادی، تب این واژه نیز در جامعه ما بالا گرفته و بسیاری از افراد به دنبال یادگیری آن هستند. اما تعریف کارآفرینی چیست؟ این واژه از کجا نشات گرفته است؟ انواع کارآفرینی کدام است؟ پاسخ به این سوالات و بسیاری از موارد دیگر را در ادامه این مقاله بیابید.    

***

تعریف کارآفرینی (Entrepreneur)  

اولین بار این واژه در زبان فرانسوی و در سال ۱۷۲۳ مورد استفاده قرار گرفت. تعریف کارآفرینی نیز شامل راه اندازی نوع خاصی از کسب و کار و مدیریت آن به بهترین شکل برای دست یابی به سود می باشد. البته این کار با پذیرش ریسک های احتمالی انجام شده و فرد بایستی احتمال هر گونه ضرر و زیان را در نظر داشته باشد. اما باید در نظر داشت که شکست برای کارآفرین واقعی معنا نداشته و آن را به یک پل تبدیل کرده و از آن برای دستیابی به موفقیت استفاده می کند.    

کارآفرین کسی است که فعالیت های خود را با سرمایه اقتصادی اش آغاز نموده و با تغییر محیط پیرامون و ارزش ها، شرایط را به سمت بهتر شدن پیش می برد.      

پیتر دراکر 

***

انواع کارآفرینی بر اساس نوع ایده  

کارآفرینی نوآورانه  

از دید بسیاری از افراد، نوآوری، واژه همراه و همنشین کارآفرینی است. نوآوری به اشکال مختلفی در کار بروز پیدا می کند؛ به عنوان مثال می توان به منابع اولیه، روش تولید، تجهیزات و تولید کالای جدید اشاره کرد. در کارآفرینی نوآورانه، ایده مدنظر، ساخته و پرداخته ذهن فرد است و اجرای کار پیش از آن سابقه ندارد. این کارآفرینی که خلاقانه نیز نام دارد بیشتر در جوامعی با اقتصاد شکوفا و پویا به چشم می خورد و سهم بالایی را در رشد اقتصادی داراست.    

کارآفرینی تقلیدی  

در این کسب و کارها، ایده جدیدی خلق نمی شود؛ بلکه کارآفرین برای فعالیت های خود از ایده های تکراری قبلی الهام گرفته و در مسیر آنها قدم می گذارد. 

***   

کارآفرینی در چند مرحله انجام می شود؟ 

مرحله اول؛ ایده پردازی 

فرد در ابتدای کار تمامی ایده های مدنظر خود را روی کاغذ یادداشت کرده و درباره آنها مطالعه، مشورت و تفکر می کند. به این ترتیب تمامی موارد به دقت بررسی و ارزیابی می شوند. در پایان کم ریسک ترین و پرسودترین آنها انتخاب می شود.     

مرحله دوم؛ انتخاب نحوه کار   

بر اساس میزان منابع و نحوه گسترش، نوع کسب و کار (انفرادی یا گروهی) تعیین می شود. در صورت تمایل به داشتن شریک کاری باید توانایی لازم برای متقاعد کردن آنها را داشته باشید. هر اندازه این کار ماهرانه تر انجام شود، سرمایه جذب شده برای آغاز کار نیز افزایش می یابد.  

مرحله سوم؛ سازمان دهی منابع انسانی و مالی  

در این مرحله میزان منابع مالی و انسانی کسب و کار تعیین شده و بر اساس آن یک برنامه ریزی جامع انجام می شود.   

مرحله چهارم؛ راه اندازی کسب و کار  

کسب و کار مدنظر طبق برنامه ریزی و با پشتکار، تلاش و کوشش اعضا آغاز می شود. لازم به ذکر است که گاهی اوقات برنامه به همان شکل پیش نرفته و نتایج مطابق انتظارات نیست. در این شرایط ممکن است برنامه دچار تغییر شود؛ به همین دلیل باید از قبل خود را برای این تغییرات آماده کنید.  

***

جالب است بدانید!!! 

کارآفرینی یک فرآیند ذاتی نیست و می توان آن را در هر زمانی یاد گرفت. به همین دلیل امروزه به عنوان یک رشته دانشگاهی در سراسر جهان تدریس می شود. بنابراین این جمله که کارآفرینان موفق از کودکی این شاخصه را داشته اند و شانس انجام آن در بزرگسالی وجود ندارد، کاملاً اشتباه است.    

***

جالب است بدانید!!!  

اگرچه برای راه اندازی یک کسب و کار، منابع مالی اهمیت داشته و می تواند رشد آن را سرعت ببخشد. اما این به معنای غیرممکن بودن کارآفرینی با منابع مالی محدود نیست. بسیاری از کسب و کارهای موفق از دل فقر و پول ناچیز شکل گرفته اند. فقط کافیست یک جستجو در اینترنت انجام دهید تا نمونه های شاخص آنها را مشاهده نمایید.

شما هم نظر بدین

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممنون بابت نظر دهی.تا دقایقی دیگه منتشر میشه